Mediace představuje jednu z možností, jak efektivně řešit vzájemné spory, konflikty, nedorozumění. Díky využití mediace se lze vyhnout zdlouhavým a nákladným soudním řízením. Při mediačním jednání není dokazována či hledána vina některého z účastníků, nejsou předkládány důkazy, zbytečně není oživována historie celého sporu. Mediace, tedy zprostředkování komunikace mezi jednotlivými aktéry tohoto sporu za pomoci třetí osoby (mediátora), nabízí šetrný a bezpečný způsob, jak se dohodnout, aniž bychom za sebou nechali zpustošené vztahy. Mediaci lze využít jak při obchodních sporech, při řešení vztahů na pracovišti, tak zejména při sousedských či rodinných/rodičovských konfliktech. Účast na mediaci je vždy dobrovolná.
Základem úspěšného zprostředkování komunikace mezi účastníky mediace je zajištění bezpečného neutrálního prostředí, ve kterém mohou účastníci jednání přednést své návrhy, požadavky, představy o možném řešení sporu. Mediátor jako nezávislý zprostředkovatel komunikace pomáhá stranám sporu orientovat se v těchto požadavcích, hledat společná východiska, vztyčné body pro navázání další spolupráce a překonání konfliktu. Celý proces by se dal přirovnat ke stavbě mostu mezi dvěma břehy, kdy právě díky tomuto mostu, díky synergii spojení, vznikají řešení výhodná pro všechny zúčastněné. Výhodou mediace oproti soudnímu jednání je rychlost, úspora nákladů vynaložených za soudní řízení (soudní poplatky, náklady na advokáta), zajištění bezpečí pro účastníky.
Mediátor není v pozici odborného poradce pro nalezení řešení samotného předmětu konfliktu – neposkytuje stranám odborné právní či sociální poradenství. Odborníky jsou zde sami účastníci mediace. Jen oni mohou nalézt nejlepší způsob řešení svého sporu. A jen oni ponesou v důsledku odpovědnost za plnění konkrétních ujednání vedoucích k naplnění společného cíle. Mediátor není soudcem, který by za klienty jejich spor rozhodl. Mediátor je zde v roli „překladatele“, který zajišťuje společnou řeč mezi stranami. Pomáhá účastníkům orientovat se v dosavadním systému jejich komunikace, hledat zdroje pro nalezení a následně zachování vzájemného konsenzu (dohody) stran. Mediátor nehodnotí ani účastníky, ani jejich postoje, nehledá vinu ani viníka sporu. Po celou dobu zachovává nestrannost. Je vázán mlčenlivostí, které může být zproštěn jen samotnými účastníky mediačního jednání.
Každý mediátor nabízí jedinečný, individuální mediační přístup, vycházející jak z vlastních zkušeností a kompetencí, tak z potřeb účastníků mediace a z předmětu jednání. V mé mediační praxi mohu nabídnout své zakotvení ve facilititavním vedení mediace spojeném se zkušenostmi nabytými v terapeutické či sociálně-právní praxi (ale opět je třeba zdůraznit, že mediace není sama o sobě ani terapií, ani právním či sociálním poradenstvím). Specializuji se zejména na mediace v rodinných a rodičovských konfliktech.
Jedno mediační jednání trvá maximálně 3 hodiny (zároveň se jedná o optimální délku trvání mediačního jednání). Mediačních jednání může být více, a to dle potřeby a časových dispozic klientů. V případě zájmu je možno realizovat též mediaci dvěma mediátory – v tomto případě spolu s některou z mých zkušených kolegyň (zejména při rodinných/rodičovských mediacích).
Mediace mohou probíhat v mé kanceláři v Ostravě, v kanceláři mé kolegyně v Praze, případně též v on-line prostředí.